UNGEFÄRLIGT DAG-FÖR-DAG PROGRAM, M. M. VID 45:e HÖST ÖST-RESAN.

 

 

 

Här kommer nu dag-för-dag-programmet.

 

Söndag 28 okt. En av Carlunds bussar (bussen är vit utan text) startar från Carlunds garage i Landvetter ca 09.00. Busschaufför är Ragnar Ekelund – mobil 0707 671198 och email ragnar.ekelund@gmail.com.

Vägvisning dit: Kör av väg 40 i Björrödsmotet vid skylt ”Landvetter Ö” , kör sedan drygt 500 m söderut, vid skylt ”Björröd Industriområde” kör vänster. Efter drygt 50 m är Ni vid Carlunds gareage.

 Denna buss hämtar resenärer efter önskemål längs vägen Landvetter bussgarage (15 resenärer) – Landvetter Flygplats 2 resenärer (Jahnsen och Nordvi) ca 09.10 – Bollebygd Statoilmack (Carl-Henry och Elin Classon) ca 09.25 – Ulricehamn (Palmér) ca 10.10 – Bottnaryd  (Grehn) ca 10.25  -- Jönköping -- Växjö.

Söder om Jönköping byter resenärerna buss till den tidigare nämnda dubbel-däckaren, som tillsammans med Marlies och Ingemar Carlund kommer från en annan resa söderut och sedan vänder om mot Vrigstad, Lammhult och Växjö.

Bussen besöker inte Smålandskavlen, eftersom där finns för få resenärer för en dubbeldäckare med ca 70 säten.

De 4 Höst Öst-resenärerna vid Smålandskavlen blir i stället transporterade till lämplig påstigningsplats vid väg 30 eller väg 23 utanför Växjö av världsberömde Kalle Lindqvist  (mobil 0706 945201) från Hästveda, IFK Göteborg, IKHP, Öster och Växjö Lakers.

Från Växjö-trakten avgår bussen ca 12.10 med 4 resenärer från Smålandskavlen mot bl a Älmhult (Sjöfors väntar ca 13.10vid södra infarten från väg 19 vid OK-Q8-macken); Osby (herrskapet Erfors väntar ca 13.25 vid Lars Dufva-macken); NV. om Hässleholms Järnvägsstation ca 13.45; Malmö Svågertorp Järnvägsstation (ca 15.00); Kastrup flygplats (ca 15.20); färjan Rödby-Puttgarden (17.15-18.00) och Hotel Ibis i Osnabrück.

Det går ett tåg Malmö C – Triangeln - Svågertorp 14.38-14.48, så om buss-transporten fungerat tidigare, skall Ni inte behöva vänta så länge vid Svågertorp.

  

Minibussen och chauffören Tage Rönnqvist hämtar Frida Brogren och Ida Wenklo på överenskommen tid och samlingsplats i Göteborg och går därefter mot Malmö, Svågertorps Järnvägsstation (ca 16.30),  färjan Rödby- Puttgarden (18.45-19.30) och Hotel Ibis i Osnabrück. Vid Svågertorp hämtas Lena och Sven Leandersson, Stefan Nilsson, Leif Sandgren, Annika Björk och Lovisa Leman.

I slutet av denna fil har jag föreslagit lämpliga påstigningsplatser. Se även deltagarelistan och en av de andra filerna med personuppgifter.  Meddela gärna Era egna önskemål om påstigningsplatser och ändringar till mig på email wwop@swipnet.se, tel 044-238523 och mobil 0707 228523.

Mobilnummer till Ingemar Carlund är 0708 970820, till Ragnar Ekelund 0707 671198, och till Tage Rönnqvist  0727 197989.

Efter Osnabrück eller Eindhoven delar vi upp minibuss-åkande på lämpligt sätt, så att det inte blir samma deltagare, som måste åka i minibussen under hela första veckan.  

Övernattning med frukost är bokat i Hotel Ibis i Osnabrück.

 

Måndag 29 okt. Efter tidig frukost startar bussresa till Duisburg-trakten för Tyskland-tävling medeldistans ca 09.30-11.30. Ledare där är Tobias Wolf och det finns 3 banor på 3.1 km, 2.1 km och 1.9 km. Fri start och troligen möjligheter att springa mer än 1 bana. Karta 1:5 000 och ekv. 2 m. Läs mer i en av de bifogade filerna.

 

Efter tävlingen föreslås buss-lunch, medtaget matpaket eller billig restaurant på tävlingskartan.

Bussresan fortsätter till Bungalowpark De Zwarte Bergen (ca 15 km SV. Eindhoven) i Holland för dagens andra tävling, också medeldistans, ca 14.00-16.30. Även här 3 banor på 5 km; 3.5 km och 2.5 km. Servering vid målet. Vi gör alltså inga tidskrävande lunch- och dusch-uppehåll denna dag.

 

Eindhoven-banläggaren Adrie van Opstal har börjat att sälja orienterings-utrustning för låga priser. I en av de bifogade filerna ser Ni hans sortiment och priser. För att ni skall kunna köpa önskad storlek på ex skor, kan Ni kommunicera med email info@o-crew.com och på så sätt förbereda Er shopping.

 

Försäljningen är så ny, så att Ni kan inte betala med kreditkort. Det är kontant Euro-betalning, som gäller, men Adrie van Opstal litar på orienterare som ärliga kunder, så Ni kan också få en faktura och betala senare. Om några av Er sambetalar, kan Ni ju dela på bankkostnaderna för detta.

 

Vi lämnar den tävlingen senast ca 17.30 för att checka in på Rotterdam-Hull-färjan senast 19.30.

Färjan avgår 21.00 och kommer till Hull 08.00, alltså 12 timmars båtresa, då vi ”tjänar” en timme. Jag har beställt gemensamt kvällsmål så tidigt som möjligt samt frukost. Övernattning i 4-bädds-hytter ingår i grundkostnaden, 2-bäddshytt kostar ca 250 SEK mer per person och har beställts för alla äkta och oäkta par.

 

Tisdag 30 okt. Bussresa från Hull till Heysham ca 300 km. Vi kommer att göra ett stopp i Williamson Park i Lancaster 35-40 minuter före Heysham för en sprint-distans-tävling, som planeras tillsammans med Martyn Roome. Mina engelska o-vänner har skrämt upp mig och menar, att jag är en ovanligt stor tidsoptimist. Om det inträffar någon oväntad och stor försening med båt- eller buss-resan, ställs därefter tävlingen in. Vi kommer att ha SMS-kontakt med banläggaren under bussresan. Jag har beställt 4 olika banor, 2.5, 2.0, 1.8 och 1.5 km långa.

Se bifogad lista, vilka som är anmälda på de 4 olika banorna. Vi kommer att ha start-stämpling med lämpligt tidsintervall. Se även en av de nya och bifogade filerna.

Även denna dag blir det alltså inga tidskrävande mat- och dusch-uppehåll.  

Vi åker färja Heysham – Douglas (Isle of Man) 14.15-17.45. Där kan Ni äta sen lunch. Vi skall vara vid färjan en timme före avgång

Jag har beställt gemensamt kvällsmål ca 19.30 på vårt hotell – Palace Hotel och Casino – i Douglas.

 

Onsdag 31 okt. 23-30 mars har WWOP-kartritaren Markus Puusepp från Vöru i SÖ. Estland varit på Isle of Man och gjort en parkkarta och en skogskarta där.

Under förberedelserna där har vi fått kontakt med Sandor Talas (IOF- MTB-delegat från Ungern), som nyligen har flyttat till Isle of Man. William Higgins, som bor på Isle of Man, hjälper oss också att starta och utveckla orienteringssporten där.

Vi har övernattning med halvpension under 2 nätter i Douglas.

Vi har en sprinttävling – första start ca 08.40 – i Nobles Park (ca 1 km gångavstånd från vårt hotell) i Douglas före sen frukost (senast 10.30). Banlängder lång 2.9 km, kort 1.6 km och lätt (för nybörjare) 1.1 km. Kartskala 1:3 000 och ekv 2.5 m.

Under em har vi en skogs-tävling – banlängder lång 5.8 km, kort 3.2 km och lätt 2.0 km. - i Archallagan Plantation .Kartskala 1:7 500 och ekv. 5 m.

Mellan tävlingarna hinner vi också med sightseeing, som exempel ett besök på den världsberömda motorcykel-banan.

Förhoppningsvis blir det också möjligheter att visa upp vår fina idrott för blivande orienterare, också i skol-åldern, och det är för deras skull, som jag planerar sov-morgon för Er också.

De är välkomna till Nobles Park 09.00, och vi hjälper dem att pröva på orientering. Jag har med mig ca 35 extra SI-pinnar för detta ändamål. I en av de bifogade filerna ser Ni ”flygbladet”, som lockar lokala deltagare att pröva på orienteringssporten. 

Gemensamt kvällsmål ca 19.00.

 

Torsdag 1 nov. Frukost förhoppningsvis från 06.30. Färja Douglas Heysham 08.45-12.15. Vi skall vara vid färjan en timme före avgång.

Vi har en tävling söder om Carlisle – i Penrith Beacon – under ledning av Andy Lewsley. Banlängder L 4.2 km, M+ 3.3 km, M- 2.7 km och K 2.1 km. Därefter har vi ca 3 timmars bussresa före båtfärden mellan Carnryan (Skottland) och Larne (Nord-Irland) 20.00-21.45. Vi skall vara vid färjan 1 timme före avgång.

Även här har jag blivit så skrämd, så att jag inte vågar mig på något mat- och dusch-uppehåll för oss. Under bussfärden har vi förhoppningsvis buss-lunch-möjligheter och under båtresan kvällsmål-möjligheter.

Övernattning med frukost på Premier Inn i centrala Belfast.

 

Fredag 2 nov. Helen Baxter ordnar en medeldistans-tävling i Hillsborough Forest  utanför Belfast i Nord-Irland, vi planerar första start ca 09.00. Efter tävlingen åker vi mot Dublin.

Aine Joyce i Irlands Orienteringsförbund har hjälpt oss att få en eftermiddagssprint med Jean O´Neill som kontaktperson nära Dublin, och den anordnas i Blandchardstown, som ligger nära motorvägen M50. Här blir det lite annorlunda orientering med 4 banor och gemensam start ban-vis från ca 15.00. Det blir stämpling med stiftklämmor i stället för elektroniskt. Kartorna för de 4 banorna ser likadana ut med 20 påtryckta kontroller. Exempelvis skall Korta banan besöka 6 av dem i valfri ordning, M- skall ta 8, M+ skall ta 10 och Långa banan skall besöka 12. Men det är inte säkert, att det blir just så här. 

Under kvällen blir det Legendarmiddag och övernattning med frukost på Bewleys Hotell nära Central Park i Leopardstown i Dublins södra delar vid motorvägen M50. Blivande legendarer ansöker snarast om att försöka bli legendarer, se annat ställe i denna fil.

 

Lördag 3 nov. Vi är med på en trevlig och tuff (?) stor-tävling i Brockagh Mountain, troligen kalfjäll-terrängca 40 km söder Dublin. Där finns 5 lämpliga banor för oss, och vi tävlar inte i åldersklasser. Längsta banan – 8.7 km – är väl lämplig för våra L-deltagare, näst längsta banan – 7.0 km – passar väl de flesta av våra M+, därefter finns 2 banor – 5.3 km och 3.9 km- för våra M- och resterande M+. Våra K-deltagare får springa en bana på 2.6 km.

Vår buss är för stor för de kuperade småvägarna i bergen, så vi måste promenera 1.3 km med 150 stigning från bussavstigningen till arenan. Därifrån är det ytterligare 1.5 km med 80 m. stigning till starten.

Från tävlingen är det enligt Aine Joyce ca 1 ½ timmes bussfärd till hamnen, så vi måste starta tidigt.

 

Det kan också bli ytterligare buss-problem, eftersom det ännu ej är bestämt, vid vilken ramp, som vi skall anlända till Holyhead med vår färja 14.30-16.30. Detta meddelas först 2 dagar före, och om det blir ramp T3 (som är vanligast) är det inga problem. Blir det däremot ramp T2, så måste vår buss färdas Dublin- Holyhead på morgonen 08.05, och jag måste boka en lokal buss för vårt lördagsbussresande på Irland. Vår buss väntar då på oss i Holyhead. 

  

Så vi håller alla tummar, så att det blir ramp T3 i Holyhead.

 

Men jag har ändå förberett bokning av en irländsk buss.

.

Vid 19-20-tiden planera vi ett buss-stop vid lämpligt matställe längs vägen Holyhead-Southampton.

Vi har bokat övernattning med halvpension (lunch söndag) i Mercure Southampton Centre Dolphin Hotel.

 

Söndag 4 nov. Vi deltar i Southamptons klassiska tävling ca 15 km väster om Southampton i Kings Garn Gutter i New Forest  med arena i Ocknell Camp Site (vägvisning från M27s junction 1). Vi  åker från vårt hotell ca 08.00 med guidning av min kontaktman Kevin Bracher. Det är ca 400 m till start från tävlingsarenan. Vi kommer att få tidiga starttider mellan 10.00 och 11.00. Karta 1:10 000. Emit-stämpling och –tidtagning.

Eftersom det bara kostar 1 £ (=ca 11 SEK) att låna Emit-bricka, har jag beställt Emit-brickor för alla våra deltagare.

I en av de bifogade filerna finns en mycket detaljerad tävlings-beskrivning med banlängder, stigning och antal kontroller.

Banlängderna är betydligt längre än vad vi är vana vid i Sverige. Med några undantag – Inga-Britt Bengtsson, Christer Sjöfors, Anita och Håkan Junfors samt Åke Wansölin – är Ni anmälda till längsta banan i Er åldersklass.

De 5 nämnda är anmälda i B-klasser. Om någon mer vill ”klassa ner sig” till B-klass bör Ni göra det omedelbart via email till mig.

Efter tävlingen får vi behålla våra hotellrum för dusch till ca 13.00, och strax därefter är det gemensam lunch på vårt Southampton-hotell.

Sedan under färden Southampton-Dover lämnar flygresenärer från London vår buss så nära sina flygplatser som möjligt.

Därefter tar vi oss över till Frankrike med Dover-Calais-färja ca 18.35-20.00. Därifrån åker stora bussen till Brugge i Belgien för övernattning med frukost på Ibis Brugge Centrum Hotel.

Och minibussen med 9 resenärer färdas nonstop via Puttgarden-Rödby och Öresundsbron till Göteborg.

 

Måndag 5 nov. Efter frukost åker vi till Foret de Soignes utanför Bryssel för en tävling med Emit-kontroller och 2 banor; 4 km och 2.5 km långa, under ledning av Jean-Nöel de Hebehogne, som också var vår banläggare i Arlon vid den 38:e Höst Öst-resan 2005. Just i Foret de Soignes hade jag redan 1966 en tävling under sommarturnén det året.

Därefter har vi en lång bussresa – ca 600 km med matstopp - på motorvägar till Hotel Balladins i Dijon.

 

Tisdag 6 nov. Vi planerar en lugn dag i Dijon med sightseeing under fm och en OL-tävling och besök i vinkällare  under em. Det är bara ca 500 m mellan tävlingens mål och vinprovningen.. Bruno Haberkorn är   vår lokale ledare. Mer detaljerad information kommer senare. Gemensamt kvällsmål ca 19.00.

 

Onsdag 7 nov. Vi har en tidig sprint-tävling – ca 1.500 m från vårt hotell - före frukost och avresan till St. Etienne (Thierry Gueorgious hemstad). Där har vi en eftermiddagstävling. Vi övernattar nära tävlingsplatsen i Le Chalet des Alpes, där vi också får kvällsmat vid 19-tiden. Vi har blivit erbjudna ett dryckes-paket för 3:50 EUR per deltagare. Dryckespaketet verkar mycket prisvärt och består av aperitif (kir), ¼ liter vin och kaffe eller te. Eftersom vårt sällskap nu blivit utan ungdomar, har jag tänkt att acceptera detta för dem, som så önskar. De, som inte vill ha dryckespaketet, informerar mig. Övriga debeteras 3:50 EUR på slutfakturan. Hittills har bara en deltagare tackat nej till dryckespaketet, eftersom ”hen” hellre vill ha en stor öl i st f  ¼ liter vin. Detta bör inte accepteras i vinlandet Frankrike, men vi gör ett undantag den här gången, eftersom det finns några frivilliga, som kan tänka sig att dricka upp ”hens” öl. 

 

Torsdag 8 nov. Efter frukost bussresa via Lyon och Chambery till västra Italien. Under em – första start ca 13.30 - långdistans i World Masters 2013-liknande terräng vid Villarbasse (ca 5 km SV. Rivoli, som ligger i Turins västra delar). Carla Balma är vår lokala ledare. Därefter har vi övernattning med halvpension (kvällsmål) i Tulip Hotel i Rivera.

 

Fredag 9 nov. Efter tidig frukost bussresa till ”vårt” (sedan många resor) Hotel Lugano i Mestre vid Venedig. Där övernattar vi fredag-måndag (3 nätter) eller under färre antal nätter. Under em – första start 15.00 - alltså ej natt-OL - kan vi delta i Adriatic Meetings första tävling i barrskogsterräng nära Lignano (ca 50 km ONO. Venedig). Adriatic Meeting– nu finns det mer information på www.orienteering.it och i Bulletin 3 där -  har klasserna DH-12, DH-14, DH-18, DH 21, DH 35, DH 45, DH 55, DH 65, DH 75. Vi planerar att hämta deltagare på Marco Polo-flygplatsen ca 13.00 eller snarast därefter.

 

Lördag 10 nov. Ytterligare en Adriatic Meeting-tävling – första start 14.00 --  i staden Palmanova (ca 90 km ONO. Venedig), som är känd för sin stadsplan i radialrenässans, därefter bussresa  tillbaka till Hotel Lugano för övernattning under ytterligare två nätter eller ytterligare en natt.

 

Söndag 11 nov. Venedig-orienteringen (som vi Höst Öst-resenärer initierade 1979) arrangeras för 33:e gången. Den brukar locka ca 3.000 deltagare.

Från  Mestre Järnvägsstation ca 200 m. från vårt hotell Lugano kan vi åka tåg under 10-15 min. till St Lucia Järnvägsstation. Därifrån är det gratis promenad under ca eller drygt 30 min till tävlingsarenan Arsenale, men det finns även båtar, som kan frakta oss dit för rimliga kostnader.

Från Mestre Järnvägsstation  finns det också täta bussförbindelser från och till Marco Polo-flygplatsen. För 2 år sedan kostade det bara ca 5 EUR med flygbuss.  

 

Måndag 12 nov. Under bussresan- start ca 08.00 - Venedig-Plitvice gör vi ett uppehåll i Postojna (ca 35 km SSV. Ljubljana  i Slovenien) för en Slovenien-tävling med lunch. Vi hoppas också få möjligheter att besöka de världsberömda grottorna där.

Plitvice tillhör Kroatiens mest bekanta natur-sevärdheter, läs mer http://orienteeringmaps.nct.blog/2010/01/27plitvicka-jezera. Här övernattar vi under 2 nätter på Hotel Degenija, där vi får kvällsmål.

 

Tisdag 13 nov. Vi har långdistans under fm, medeldistans under em samt lunch och kvällsmål, i Plitvice under tisdagen och naturligtvis natur-sightseeing. Tomislav Kaniski är som vanligt vår ledare i Kroatien.

 

Onsdag 14 nov. Under bussresan från Plitvice till Banja Luka i Bosnien-Herzegovina gör vi ett stopp i Prijedor (ca 50 km NV. Banja Luka) för att ha en tävling på kartan, som ritades där i fjol och som sponsrades av Höst Öst Legendar-fonden 2008. Efter prisutdelning och lunch fortsätter vi till vårt hotel Cubic i Banja Luka, och där får vi gemensamt kvällsmål.

 

Torsdag 15 nov. En ny karta ritas under hösten 2012 cirka 5 km NO. om Banja Luka, och den sponsras av tävlingsavgifterna vid årets Höst Öst-resa. Vi har Banja Luka-sightseeing under fm, och ca 11.30 har vi en tävling på den nämnda kartan. Efter tävlingen blir det spa-möjligheter och lunch. Under senare delen av em. ordnas en kort sprint-tävling i centrala Banja Luka. Förhoppningsvis blir det också stort lokalt intresse för den enda och korta (ca 2 km) banan där. Under kvällen är det kvällsmål på vårt Cubic-hotell.

 

Fredag 16 nov. Vi startar bussresan mot Serbien och Ungern tidigt. Dagens tävling arrangeras i Serbiens NV-del, i Fruska Gora. Vid 2010 års resa hade vi en tävling inplanerad just i Fruska Gora, men vi hann inte dit före mörkrets inbrott. Trots detta genomförde ändå de flesta deltagarna tävlingen som natt-orientering. Det blir som sagt medeldistans-tävling i Fruska Gora, och efter lunch och prisutdelning fortsätter bussresan till Juniper Cup (sanddyner med halvöppen och öppen terräng) i södra Ungern. Denna tävling brukar arrangeras under tredje veckoslutet i november, och den har fått mycket bra kritik. Läs mer www.artois.hu/boroka-osz.

Vi bor på hotel Csipke i Kiskúnhalás under 2 nätter, där har vi också fri tillgång till finnish sauna, infracabin, steambath, jacuzzi och tropical shower. Det är ej beställt något gemensamt ätande under fredagskvällen.

 

Lördag 17 nov. Första dagen - förkortad långdistans - av Juniper Cup nära Pirtó. Kvällsmål i vårt hotell.

 

Söndag 18 nov. Andra dagen – långdistans - av Juniper Cup, också nära Pirtó. Efter tävlingen startar den långa hemresan non-stop. Några flygresenärer lämnar bussen längs huvudvägen för att flyga från  Budapest och Prag.

 

Måndag 19 nov. Planerad båtresa Sassnitz- Trelleborg 07.45-11.45.Bussen är troligen i Malmö ca 13.00 och i Göteborg ca 17.00.